gevorderde schaatsers

De gevorderde schaatsers kunnen meerdere rondjes achter elkaar rijden en kunnen een hele bocht door pootje over. Ook zijn ze meestal niet zo angstig, waardoor ze niet bang zijn iets nieuws te proberen. Natuurlijk geldt dit niet voor de hele groep en is het belangrijk dat jij als instructeur de grenzen van je cursisten leert kennen.

Net zoals bij iedere groep, kom je ook bij gevorderde schaatsers verschillen tegen; verschillen in snelheid, manier van schaatsen, conditie en hun reden om schaatsles te nemen. Zelfs als je een relatief uniforme groep hebt wat betreft snelheid, zal je merken dat cursisten op verschillende momenten verschillende dingen te leren hebben. Iedereen heeft als het ware een eigen leerspiraal, met andere elementen die hen naar de volgende stap gaan helpen. Over het algemeen zou je toch kunnen zeggen dat ze allemaal weer beter leren schaatsen door:

Welke vormen gebruik je waar op de baan
Veel schaatsers uit deze groep rijden graag in een vast groepje, in een vast tempo en met eenzelfde schaatser voorop. Hier trappen wij instructeurs misschien ook wel snel in, wanneer we zelf gaan schaatsen. Die vastigheid is vertrouwd; je weet dat je op die manier lekker kan schaatsen; maar je leert het meest aan de hand van variatie. Als je werkt met kleine groepjes en soms individuele opdrachten dan doorbreek je dit en wordt iedereen sneller beter. Gebruik ook echt verschillende snelheden in je opdrachten zodat afwisseling hierin weer meer leeropbrengst geeft.

Hoe differentieer je
Door met kleine groepjes ter werken ben je ook meteen aan het differentiëren. Meestal zullen cursisten vanzelf groepjes vormen die verdeeld zijn op snelheid in niveau. Door op deze manier te werk te gaan kan je makkelijker iedereen het gevoel te geven op niveau te schaatsen, wat het schaatsplezier heel sterk bevorderd. Let hierbij wel op dat iedereen even lang aan het schaatsen is. Je zou dus een opdracht van een x aantal minuten kunnen geven, in de plaats van een x aantal rondjes. Bekijk ook het mapje omgaan met verschillen (differentiëren)

Valkuilen
In deze groepen zijn er nog vaak schaatsers die alles over de schaatsbeweging gedetailleerd willen weten en begrijpen. Als je hier uitgebreid op in gaat, gaat dat ten koste van de schaatstijd. Bovendien kan je in de verleiding komen om veel opdrachten over de schaatsfases te gaan geven. Dit zou dan weer ten koste gaan van opdrachten op het vlak van bewegings-technische facetten.