heeft kennis van de groep
Om een goeie instructeur te zijn, goede en leuke schaatslessen te geven, is het belangrijk om te weten voor wat voor groep je staat. Je benadert een kind van 5 bijvoorbeeld anders dan een puber of een volwassen cursist. Beginners hebben andere behoeften dan ervaren schaatsers. Als je weet met wat voor groep je te maken hebt kan je een inschatting maken van met welke oefeningen en opdrachten je samen aan de slag kan. Wat zijn de aanwijzingen en oefenvormen waar ze het meest aan hebben, waar ze het lekkerst van gaan schaatsen.
Een globaal idee van hoe de verschillende groepen eruit zien kan je hieronder krijgen. Uiteindelijk sta je natuurlijk niet voor een uniforme eenheid, maar voor een groep individuen. De een wil graag veel rondjes rijden en de ander wil meer technische oefeningen. De een is nog een beetje zenuwachtig in de bocht, de ander vliegt er zo doorheen. Gedurende de lessen leer je je cursisten steeds wat beter kennen, en weet je beter wat ze graag willen, waar ze behoefte aan hebben en waar ze nog iets te winnen hebben.
Als je Pietje wilt leren schaatsen, moet je Pietje leren kennen.