Volwassenen
Ieder seizoen komen er weer nieuwe volwassenen lessen volgen omdat ze graag willen leren schaatsen. En tegelijk kom je ieder jaar ook weer vertrouwde gezichten tegen op de baan. Waar het schaatsen voor sommigen een jaarlijks terugkerende activiteit is, is dit voor anderen een totaal nieuwe ervaring. Dit maakt natuurlijk ook dat ze verschillende behoeften en verwachtingen hebben, en dus dat ze verschillende lessen zullen krijgen.
Wat is jouw rol als instructeur?
Hoe leert een kind lopen? En hoe heb je de beginselen van het schaatsen geleerd? Met iemand naast zich die precies uitlegt hoe het moet; die zegt dat je je ene been moet strekken, de ander moet optillen en dat je je voet af moet wikkelen? Die kans is klein. Een kind leert lopen met vallen en opstaan; het is een spel met uitdagingen. Met het aanleren van de schaatsbeweging is het net zo. Je probeert, beweegt, en leert al doende. Als instructeur wil je opdrachten geven die een veilige situatie creëren, waardoor jouw cursisten durven te bewegen, opdrachten die jouw cursisten uitnodigen om beter te gaan schaatsen.
Wanneer heb je zelf lekker geschaatst? Waarschijnlijk als je voldaan het ijs af kwam en iets gevoeld had dat voor jou werkte. Neem dat gewoon als vertrekpunt. Jij bent als instructeur dus een soort van medium dat ervoor zorgt dat zij veel, lekker en goed kunnen gaan schaatsen; vrij zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan; in situaties terecht komen waardoor ze een beweging gaan maken die goed bij ze past, waar ze beter van gaan schaatsen.
Ook bij volwassenen geldt aan het begin van de cursus maar één vraag: “in welke groep moet ik?” De volwassenen worden alleen ingedeeld op basis van niveau (en niet op leeftijd). Dit gebeurt altijd relatief, dat wil zeggen dat de niveau’s bepaald worden ten opzichte van de andere cursisten op hetzelfde uur. Er is geen sprake van niveau 1,2,3 etc. Dit heeft als voordeel dat de cursist elk jaar in een groep zit met cursisten van een vergelijkbaar niveau. Hoe meer cursisten er op een uur zijn, des te kleiner de niveauverschillen in de groepen.
Vaak worden cursisten bij de eerste gevraagd te kiezen tussen drie soorten groepen: beginners, middengroep en gevorderden. Als de cursisten voor zichzelf die keuze hebben gemaakt zijn er al drie groepen gevormd. Afhankelijk van het aantal cursisten op dat uur, kunnen er binnen deze groepen vervolgens kleinere groepjes worden gemaakt. De keuze van de cursist en de eerste indeling hoeft niet meteen definitief te zijn voor de rest van het seizoen. Als de cursiste en/of instructeur het gevoel hebben dat iemand niet in de juiste groep zit kan er altijd nog geschoven worden. Wens is natuurlijk wel om dat dan zo spoedig mogelijk te doen, en niet ergens tegen het einde van het seizoen.