Week 5
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
-
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
- Vanuit houding naar ritme
Les 5 Deze week weer een volledig schema. Pas het weer aan met je eigen ingrediënten.
Bij 5-6 vanuit ergens onderdoor schaatsen naar opdrachten met ritme en frequentie tijdens klein blijven.
7-8 Klein blijven en behendigheidsopdrachten die voorbereiden op de bocht
9-11 Klein blijven en behendigheidsopdrachten die een opstap op de bocht
Week 5 | 5-6 | Vanuit houding naar ritme | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan een opstaan, zit, schaatsen en remmen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondjes(5x) om de pionnenbaan. Weer ergens onderdoor schaatsen. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 | Een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
|
7 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht met starten en remmen op aangeven van jou.
Dit is een herhaling, kies nieuwe verhalen, laat ze weer zelf iets bedenken. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
8 |
Afsluiting met een spel
Bijv. Annemaria koekoek |
|
Op een afgesloten stukje ijs.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 5 | 7-8 | Vanuit houding naar ritme en timing (intro bocht) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan rondjes om de pionnenbaan(steeds 5 stuks) hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
Bij begin en einde pionnenbaan remmen, zijwaarts overstappen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
5 |
Herhaling
Een opstaan/zit opdracht. Nadruk op staan met knieën en voeten naast elkaar enz. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. In de bocht overstap opdracht. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
8 | Afsluiting veilig tik spel op afgesloten stukje. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 5 | 9-11 | Vanuit balans en ritme naar timing veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan rondjes om de pionnenbaan(steeds 5 stuks) hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 | Op een rijtje aan de kant van de baan, jij er voor. Zijwaarts overstappend naar links en naar rechts. (Snollebollekes). |
|
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | ||
5 |
Herhaling
Een opstaan/zit opdracht. Nadruk op staan met knieën en voeten naast elkaar enz. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 |
Herhaling
Pionnenbaan Starten vanuit stilstand |
Starten vanuit stilstand achter een lijn op jouw startteken.
|
|
8 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
9 | Afsluiting veilig tik spel op afgesloten stukje. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 5 | 12+ | ||
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. |