Week 12
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
- Vanuit houding naar ritme
- Vanuit ritme naar balans en houding(5-6) en vanuit ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
- Frequentie en ritme(5-6) en vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
- Vanuit ritme naar houding en balans
- Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk
- Timing en houding
- Frequentie en balans(vanaf 7-8 vooral ook in de bocht)
- Laatste les voor de kerst, diploma schaatsen, afsluiting.
Les 5-6
Deze laatste les wat herhalingen van vorige week, tijd voor het diploma schaatsen en dan afsluiten met 2 schaatsspelen.
Week 11 | 5-6 | Frequentie en balans | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Herhaling |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over kerst plannen o.i.d.
Dan een weer een opstaan, zit, schaatsen en remmen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
|
6 |
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen.
Afhankelijk van de tijd die je hebt. |
|
|
|
|||
8 |
Afsluiting met een spel.
Bijv. zelfde spel als met Piet maar nu de grote beer die de pionnen bewaakt. 1 Instructeur moet de pionnen bewaken en valt in slaap. De kinderen moeten de kadootjes stelen en bij de andere instructeur brengen. Als de beer wakker wordt mag hij iedereen proberen te tikken. |
|
Op een afgesloten stukje ijs.
|
Op tijd terug naar de ouders om daar de diploma’s uit te reiken. |
7-8
Deze laatste les wat herhalingen van vorige week meer prestatiegericht, tijd voor het diploma schaatsen en dan afsluiten met 2 schaatsspelen.
Week 11 | 7-8 | Vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 | Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over de kerstvakantie bijvoorbeeld. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. |
|
|
4
l |
Start oefenen en wedstrijdje.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
Korte pauze. | |||
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Snelste ronde voor het diploma | Bijv 3 tegelijk starten |
|
8 |
Spel
Liefst twee wat kortere spelen. |
Bijvoorbeeld tweetal tikkertje.
|
Houd het veilig.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar de diploma’s uitdelen. |
9-11
Deze laatste les wat herhalingen van vorige week meer prestatiegericht, tijd voor het diploma schaatsen en dan afsluiten met 2 schaatsspelen.
Week 11 | 9-11 | Vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 | Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over de kerstvakantie bijvoorbeeld. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 | Een grote ronde met in de bocht zoveel mogelijk keren overstappen |
|
|
4
l |
Start oefenen en wedstrijdje.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
Korte pauze. | |||
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Snelste ronde voor het diploma | Bijv 3 tegelijk starten |
|
8 |
Spel
Liefst twee wat kortere spelen. |
Bijvoorbeeld tweetal tikkertje.
|
Houd het veilig.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar de diploma’s uitdelen. |