week 11
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
- Vanuit houding naar ritme
- Vanuit ritme naar balans en houding(5-6) en vanuit ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
- Frequentie en ritme(5-6) en vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
- Vanuit ritme naar houding en balans
- Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk
- Timing en houding
- Frequentie en balans(vanaf 7-8 vooral ook in de bocht).
Les 5-6
Week 11 | 5-6 | Frequentie en balans | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over kerst plannen o.i.d.
Dan een weer een opstaan, zit, schaatsen en remmen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
6 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. |
|
|
7 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
Maak weer een een hindernisbaan zoals voor sinterklaas. Nu als brandweer/politieagent er doorheen. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
8 |
Afsluiting met een spel.
Bijv. zelfde spel als met Piet maar nu de grote beer die de pionnen bewaakt. 1 Instructeur moet de pionnen bewaken en valt in slaap. De kinderen moeten de kadootjes stelen en bij de andere instructeur brengen. Als de beer wakker wordt mag hij iedereen proberen te tikken. |
Op een afgesloten stukje ijs.
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
7-8 Frequentie en balans(vanaf 7-8 vooral ook in de bocht).
Week 11 | 7-8 | Vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 | Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over de kerstvakantie bijvoorbeeld. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3
l |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. |
|
|
Korte pauze. | |||
5 |
Op de plaats in ritme overstappen oefenen.
Links-rechts-onderdoor-overheen. Steeds in hetzelfde doorgaande ritme zonder haperingen. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 |
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen.
|
|
|
8 | Spel |
Bijvoorbeeld tweetal tikkertje.
|
Houd het veilig.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
9-11
Week 11 | 9-11 | Vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 | Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag iets over de kerstvakantie bijvoorbeeld. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Rondjes(5x) om de pionnenbaan.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3
l |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 | Een grote ronde met in de bocht op ritme overstappen. Als het goed gaat vaker overstappen(houdt ritme) |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers
|
Korte pauze. | |||
5 |
Op de plaats in ritme overstappen oefenen.
Links-rechts-onderdoor-overheen. Steeds in hetzelfde doorgaande ritme zonder haperingen. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Een grote ronde met in de bocht zoveel mogelijk keren overstappen |
|
Begin met 1 ronde/2 bochten. Als het kan is 2 ronden/4 bochten nog beter. |
8 | Spel |
Bijvoorbeeld tweetal tikkertje.
|
Houd het veilig.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |