Derde week jeugd
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
-
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
Les 3 Van veel aandacht aan balans, stabiliteit naar opdrachten met meer ritme en ook timing(vooral iets grotere kinderen). Ook lekker veel herhalingen van vorige week in een net ander jasje.
Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).
Week 3 | 5-6 | Vanuit balans naar ritme, remmen en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na verzamelen |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan een opstaan, zit opdracht met herhalen van elkaars namen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondjes(5x) om de pionnenbaan. Een rondje als een reus(heel groot) en een rondje als een muisje(heeeel klein). |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 | Een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht met onder jouw arm(beschermer, stok) doorschaatsen. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
|
6 | Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht met starten en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
7 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de speeltuin of pretpark |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 3 | 7-8 | Vanuit balans en ritme naar timing veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan een opstaan, zit opdracht met herhalen van elkaars namen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
Bij begin en einde pionnenbaan remmen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
5 |
Herhaling
Een opstaan/zit opdracht. Nadruk op staan met knieën en voeten naast elkaar enz. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten en glijden en remmen op aangeven van jou. |
5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
8 | Afsluiting veilig tik spel op afgesloten stukje. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 3 | 9-11 | Vanuit balans en ritme naar timing veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga weer even met elkaar zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent.
Dan een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
Bij begin en einde pionnenbaan remmen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
5 |
Herhaling
Een opstaan/zit opdracht. Nadruk op staan met knieën en voeten naast elkaar enz. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten en glijden en remmen op aangeven van jou. |
5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Pionnenbaan Starten vanuit stilstand |
Starten vanuit stilstand achter een lijn op jouw startteken.
|
|
8 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
9 | Eventueel tikspel |
Tweeling tikkertje bijv. Nog alleen met je eigen groep.
Stimuleer starten en remmen. |
Veilig op afgesloten stukje. Houd het kort. |
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 3 | 12+ | ||
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. |