De eerste lessen
Bij jeugdlessen zijn vooral de variaties in de laatste kolom belangrijk. Het is goed om wat langer met een vorm bezig te zijn waar je verschillende varianten bij gebruikt. De aandachtboog is relatief kort en daardoor wordt je snel verleid tot steeds nieuwe opdrachten. Met kleine variaties heb je dubbel voordeel. Ze voelen zich veilig bij een opdracht en oefensituatie, krijgen voldoende afwisseling en leren dan veel.
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme
- Vanuit balans en ritme naar timing
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
Les 1
Wennen, leren om te gaan met je les-situatie, plek, stroomvormen, vallen en opstaan, materiaal enz.
Veel aandacht aan balans, stabiliteit.
Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).
Week 1 | 5-6 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent.
Dan een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan als een waggelende pinguin (tenen naar buiten) |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
4 |
Herhaling opdracht 1
Een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
5 | Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
6 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 7-8 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent.
Dan een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 | Rondje om de pionnenbaan. Bij de draaipunten als een vliegtuig schaatsen, armen wijd en stuur op twee schaatsen glijdend de bocht om. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
4 |
Herhaling opdracht 1
Een opstaan/zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
5 | Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
6 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
|
7 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 9-11 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent.
Dan een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 | Rondje om de pionnenbaan. Bij de draaipunten als een vliegtuig schaatsen, armen wijd en stuur op twee schaatsen glijdend de bocht om. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
||
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
4 |
Herhaling opdracht 1
Een opstaan/zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
5 | Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
6 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
7 | Afsluiting met bijv een zo….. mogelijk op de pionnenbaan |
|
Bewaak goed de sfeer. Zorg dat iedereen iets goed kan. |
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 12+ | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. |