Tweede week jeugd
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
- 
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
 
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
Les 2
Van veel aandacht aan balans, stabiliteit naar opdrachten met meer ritme.
Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).
| Week 1 | 5-6 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
| Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm | 
| 1 Na verzamelen | Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag hoe het met ze gaat. Dan een opstaan, zit opdracht met leren van elkaars namen. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 2 | Weer een rondje om de pionnenbaan als een waggelende pinguin (tenen naar buiten) 
 Welk ander dier willen ze nadoen? 
 | 
 | Om een klein pionnenbaantje. 
 | 
| 3 | Om de pionnenbaan 
 | 
 | Om een klein pionnenbaantje. 
 | 
| 4 | Pauze Liefst van het ijs op het rubber. | 
 | Liefst van het ijs op het rubber. boarding. | 
| 5 | Een opstaan, zit opdracht. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 5 | Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou. | 
 | Om een klein pionnenbaantje. 
 | 
| 6 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin zoals vorige week of aan de speeltuin. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven | 
| Week 1 | 7-8 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
| Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm | 
| 1 Na indelen | Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag even naar hun afgelopen week. Dan een staan/ zit opdracht. | 
 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen | 
 | Om een grote pionnenbaan. 
 | 
| 3 | Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. | 
 | Om een grote pionnenbaan. 
 | 
| 4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. | Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent. Let vooral op de minder goede schaatsers | |
| Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
| 5 | Herhaling opdracht 1 Een opstaan/zit opdracht. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou. | 
 | Om een lange  pionnenbaan. 
 | 
| 7 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. | 
 | Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent. Let vooral op de minder goede schaatsers | 
| 8 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de speeltuin of pretpark Of eventueel tik spel op afgesloten stukje. | 
 | Om een lange  pionnenbaan. 
 | 
| Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven | 
| Week 1 | 9-11 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
| Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm | 
| 1 Na indelen | Ga weer even met elkaar zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent. Dan een opstaan, zit opdracht. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 2 | 5 x rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen | 
 | Om een grote pionnenbaan. 
 | 
| 3 | Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. | 
 | Om een grote pionnenbaan. 
 | 
| Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. | 
 | Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent. Let vooral op de minder goede schaatsers | |
| Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
| 4 | Herhaling opdracht 1 Een opstaan/zit opdracht. | 
 | Op een afgesloten stukje ijs. | 
| 5 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou. | 
 | Om een lange  pionnenbaan. 
 | 
| 6 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. | 
 | Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent. Let vooral op de minder goede schaatsers | 
| 7 | Afsluiting met bijv een zo….. mogelijk op de pionnenbaan Maak hier een soort PR pogingen van. Steeds iets verder steeds een PR. | 
 | Bewaak goed de sfeer. Zorg dat iedereen iets goed kan. | 
| 8 | Eventueel tikspel | Tweeling tikkertje bijv. Nog alleen met je eigen groep. | Veilig op afgesloten stukje. Houd het kort. | 
| Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven | 
| Week 1 | 12+ | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
| Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm | 
| 1 Na indelen | Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. | 
 
		