De laatste les van het schaatsseizoen

8 maart 2023 Door: Mark Hakkeling

Komende week staan de laatste lessen weer op het programma. Vaak een reden om nog iets speciaals te doen, om het seizoen op een toffe manier af te sluiten.
Wat maakt jouw (laatste) schaatsles een echt goeie? Aangezien we het over een lés hebben, kan je ervan uitgaan dat er iets geleerd wordt, namelijk de schaatsbeweging. Na een goede schaatsles zal een cursist tevreden en met een glimlach weer van het ijs stappen. Dat is niet alleen afhankelijk van of je wat hebt geleerd. Je kan een uur lang college geven over bijvoorbeeld techniek en inspanning, en een hele hoop leren, maar je moet vooral ook oefenen, inspannen. Tijdens een schaatsles moet natuurlijk geschaatst worden! Cursisten komen ook naar de schaatsbaan voor een sportieve uitdaging.

Verder heb je nog een factor die er voor zorgt dat een schaatsles een echt goede les is; een die er voor zorgt dat de instructeur en de cursisten het samen naar hun zin hebben. Dit is als het ware het sausje om de les heen, die de toon en sfeer bepaalt. Als je lessen neemt mag je ook een goede relatie met de instructeur verwachten, en gezelligheid in de groep. Schaatsen in een sociale activiteit.

Een goede schaatsles bestaat dus in ieder geval uit deze drie onderdelen:
–   Het aanleren van de schaatsbeweging,
–   met een gezonde dosis inspanning,
–   op een gezellige manier.

Ook voor de laatste les gelden deze punten. Soms is het verleidelijk om vooral nog even heel veel rondjes te gaan rijden, of om juist alleen maar spelletjes te doen. Dit maakt wel dat het leerdoel een beetje uit het oog verloren raakt. 

Tip 1: In een goede laatste les zijn alle 3 de punten terug te zien. 

Je zou ook wel eens kunnen denken dat je tijdens de laatste les alleen maar dingen doet die worden geopperd door je groep, bijvoorbeeld met het idee dat ze dan sowieso iets doen wat ze leuk vinden. Denk bijvoorbeeld aan vormen waarbij cursisten om beurten een opdracht bedenken. Toch werkt dit vaak minder goed dan gehoopt. Onder andere omdat de ene cursist is de ander niet; een groep individuen heeft niet één uniforme wens. Verder gaat er vaak veel tijd verloren aan nadenken, overleggen en uitleggen. Bovendien: jij bent instructeur, en met een reden! Omdat je goeie en leuke schaatslessen kan maken en geven.

Tip 2: Je zou kunnen terugblikken naar twee toplessen die je dit seizoen met je groep hebt gehad en die als het waren samenvoegen top één super-toples, waarbij nog steeds de drie onderdelen van een goede schaatsles aan bod komen.

en 1 punt iets meer aandacht krijgt.

Je zou natuurlijk wel een les kunnen bedenken waarbij een van de drie onderdelen iets meer aandacht krijgt dan anders. Bij jeugd groepen denk je dan aan iets meer spelletjes. Kies dan voor spelvormen mét een (eventueel verborgen) leerdoel. Op deze manier kan je zelfs alle drie de benodigde onderdelen in de les verwerken!

Tip 3: Geef (op zijn minst) een deel van de les zoals je dat anders ook zou doen. Dus bij (jonge) jeugdgroepen werk je nog steeds aan het aanleren van vaardigheden met gebruik van een pionnenbaantje en met oudere cursisten geef je nog steeds oefeningen en rij-opdrachten zoals je anders zou doen. Je hebt altijd te maken met de spanningsboog van je groep. Bij kinderen is deze nog even wat korter. Je kan vaak maar beter iets te kort een spel doen, dan iets te lang.

Om extra gezelligheid te creëren in de laatste les kan je samen met andere groepen een eindspel doen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd! Denk hierbij wel aan dat dit vooral goed werkt als de groepen elkaar (een beetje) kennen; als er bijvoorbeeld broers of zussen in de groepen zitten, of als ze al jaren op hetzelfde uur schaatsen. Als dit helemaal niet het geval is, zou het ook kunnen afnemen aan het groepsgevoel dat je het hele seizoen hebt opgebouwd. Jouw groep heeft een jaar (vooral)  met elkaar geschaatst, en niet met die andere groep. Vergeet dus vooral niet hoe belangrijk het is om met je eigen groep een toffe afsluiting te hebben. 

Tip 4: Als je dus een vorm gebruikt waarbij je samen met andere groepen iets doet, doe dit dan voor een (klein) deel van de les. Afsluiten wil je vooral ook met jouw groep. Ook als je een opdracht gedaan hebt met een andere groep, sluit dan toch weer af met je eigen groep op jullie vaste plek op de baan.

Tip 5: De spanning en het speciale gevoel van “de laatste les” hangt vaak al in de lucht. Zó veel hoef je dus niet eens toe te voegen om er een speciale les van te maken.

 

Je kan op dit moment niet reageren.